woensdag 2 maart 2011

30-plusser gevoelig voor social media burnout

AMSTERDAM - Steeds meer werknemers hebben een burnout door het gebruik van social media. Volgens internetexpert Jim Stolze is dat een probleem van de 30-plusser.


Het social mediagebruik neemt nog dagelijks toe. Mensen hebben gemiddeld 110 berichten te verwerken en niet iedereen weet hoe daarmee om te gaan.
Jongeren weten niet beter dan dat niet alle informatie behapbaar is. Maar 30-plussers kennen allemaal nog het fenomeen fysieke post en kunnen zich er nog lang niet altijd bij neerleggen dat ze een keuze moeten maken in de informatiestromingen.



“Zo gauw je je telefoon of laptop aanzet komen de berichtjes vanzelf binnen. Dat kan leuk zijn, maar is tegelijk ook heel dwingend”, aldus Stolze.

Burnout

Boele Ytsma (42 jaar) kan dat beamen. De man die tot voor kort de bijnaam ‘internetdominee’ droeg werd namelijk de dupe van een burnout die hij niet zou hebben gehad als hij niet zo druk was geweest met social media. Ytsma stopte met alle vormen van netwerken op internet en bekijkt zelfs zijn mail nog maar een keer per week.

Verbieden op de werkvloer?

Maar moet de baas sociale netwerksites dan wel of niet verbieden? Stolze vergelijkt ze met een koffiezetapparaat: “Als je het dichtbij zet loop je de kans dat mensen alleen nog maar koffiedrinken met elkaar en gezellig gaan praten.”
Maar voor bepaalde beroepen is sociale media een pre. Ook zijn netwerksites handig als marketinginstrument. “Het is efficiënter om iets in je eigen netwerk uit te zetten dan bij 100.000 vreemden. En als je een goede relatie hebt met je werknemer dan zie je het niet als technologie maar als cultuur. Bij het nieuwe werken hoort het adopteren van nieuwe sociale technologie. Daar is social media een voorbeeld van.”

Geluk

Stolze heeft onderzoek gedaan naar de relatie van geluk en internet. Mensen die gelukkiger zijn blijken het idee te hebben dat ze de regie hebben over hun eigen leven. Mensen die minder gelukkig zijn, blijken juist het idee te hebben dat ze geleefd worden.
Als je dat op internet projecteert betekent dat de oneindige hoeveelheid aan informatie leidt tot directe stress. Mensen die miljoenen resultaten vinden op Google hebben hoge verwachtingen, zo hoog dat ze die niet waar kunnen maken. Dit veroorzaakt stress.
“Mensen die de regie hebben over hun eigen leven zijn blij met de miljoenen resultaten. Ze bepalen welke ze willen en gaan weer door met hun leven. Je moet vooral niet denken dat je met alle informatie iets moet. Jij bent de baas over het web en het web is niet de baas over jou”, stelt Jim Stolze.

Singletasken

Volgens Stolze moeten we leren dat een mens gewoon niet kan multitasken. “We hebben alles en we kunnen alles, maar het enige dat we willen is eigenlijk aandacht. Door social media techniek wordt dat bemoeilijkt. We denken dat we alles tegelijkertijd kunnen, maar multitasken is een illusie.”
Daar wordt men overspannen van, zo meent Stolze. “Voer een gesprek met honderd procent van je aandacht en niet terwijl je een tweet plaatst om te vertellen dat je een leuk gesprek hebt.”

Geen opmerkingen: